Stök eller struktur på ditt webbarbete?

En sak jag funderat lite på ett tag, är hur andra som sysslar med internetmarknadsföring, lägger upp sina dagar och sin verksamhet. I princip kan jag tänka mig att det förenklat finns två kategorier av människor som sysslar med webbverksamhet, ordentliga Petter och ostrukturerade Lisa.

att arbeta strukturerat lönar sig i längden?

Ordentliga Petter, arbetar utifrån tydliga strukturer och en utarbetad tidsplanering. Har tydliga mål och överlag full koll på det mesta som rör de olika webbprojekten.  Eftersom Petter planerar sitt arbete så väl, sker en jämn och kontinuerlig utveckling av dennes webbplatser och affärsverksamheter.

ostruktur ett vinnande koncept?

Ostrukturerade Lisa, jobbar periodvis, mycket och gärna med sina internetprojekt  för att sedan glassa alternativt inte leverera.  Då Lisa arbetar mycket på inspiration sker webbutvecklandet lite hackigt. Vissa månader skrivs massor av artiklar och länkar byggs, samtidigt som  mängder av nya sidor ploppar upp. Andra månader händer inte så mycket mer än att pengar (förhoppningsvis) samlas på hög.

Så vem är jag?

Självfallet inser jag att det kan finnas mängder av varianter av dessa två stereotyper, ingen är ju 100% strukturerad eller 100% ostrukturerad i sitt arbete 1o0% av tiden. Och givetvis arbetar vi alla utifrån olika förutsättningar, pga. att vi  sysslar med andra saker utöver internetmarknadsföring. Men om jag skall placera mig själv i endera kategori, så är jag bortom allt tvivel en ”Ostrukturerade Lisa”. Vissa dagar är jag väldigt produktiv, medan jag under andra perioder inte får något gjort alternativt väljer att inte göra något alls med mina webbsidor.

För den som undrar så har jag under de senaste året kombinerat min internetverksamhet med studier, men när jag väl blir klar med min C-uppsats, är tanken att jobba heltid och fixa med mina sidor i mån av tid.  Skall bli spännande och se hur detta går, men en vild gissning är att merparten som sysslar med internetmarknadsföring har denna typ av upplägg.

Skulle vara kul att vet hur ni arbetar? Om du inte känner för att kommentera kan du istället besvara frågan genom att delta i undersökningen som jag lagt till för att förhoppningsvis få fler besökare att vilja interagera på denna sida. Du finner undersökning i kolumnen till höger om denna textruta.

Den lilla undersökningen blev en mini-mini undersökning med endast två deltagare, var av en var jag. Men för den som är intresserad av denna statistiskt sett, inte särskilt tillförlitliga undersökning, kan jag tala om att vi både var ostrukturerade lisor..

2 Comments

  1. Väldigt bra beskrivning av de vanliga stereotyperna kring internetmarknadsföring. Själv måste jag erkänna att jag tillhör ”ostrukturerade Lisa” då jag inte planerar någonting alls.

    På kvällarna brukar jag alltid lägga mig på spikmattan och tänka igenom morgondagens uppgifter och vad jag behöver jobba lite extra med. Om det sen blir så som jag tänkte dagen efter är inte 100% säkert. Det beror på lite olika faktorer såsom humör, väder, motivation etc…

    Men detta passar mig som handen i handsken. Hade aldrig kunnat ha hela dagen planerad till 110%. Alla är olika.

    • admin

      januari 13, 2012 at 12:10 f m

      Rasmus, kul att du ville berätta lite om hur din vardag ser ut och din syn på att jobba online. Låter som en schyst grej att lägga sig på spikmattan och fundera över morgondagens arbete, kanske skulle försöka göra det ibland (-spikmattan). 😉

      Precis som du säger är ju alla olika, men tycker det är lite intressant och se om det övervägande är ostrukturerade Lisor eller ordentliga Pettrar som dominerar bland internetmarknadsförarna.

      Min magkänsla säger mig att det är fler som är övervägande strukturerade än ostruktuerade i sitt tillvägagångsätt, men kanske är det bara jag som fått för mig det eftersom jag själv ibland önskar att jag var ett litet uns mer strukturerad.

      Oavsett så hoppas jag att några fler gör sina röster hörda!

Kommentera

Your email address will not be published.

*