CategorySEO

SEO är olika metoder och tekniker som tillämpas på webbplatser för att göra dessa tillgängliga för internetanvändare och sökmotorer. Sökmotoroptimering av texter, länkar, bilder och annat sökbart innehåll på webbplatser eller på specifika undersidor underlättar sökmotorernas genomsökning av webbplatser. Om innehållet är unikt, välskrivet och välstrukturerat och tillräckligt många är villiga att länka materialet kommer webbplatsen ges en bra placering i sökresultatet.

Utvärdera inte din optimeringskampanj för snabbt

Internet är under ständig förändring. Denna sanning gäller i synnerhet för den som sysslar med internetmarknadsföring där omkastningar kan ske plötsligt och ibland fullständigt oförutsett. Det är därför inte särskilt konstigt att det finns en inbyggd otålighet i princip alla verksamheter på internet. Det ligger således i sakens natur att man i regel vill att sökmotoroptimeringen snabbt skall visa resultat och att effekten av den samma skall visa sig i lönekuvertet strax därefter.  

Men det finns flera problem med att jäkta fram optimeringskampanjen. Först och främst är sökmotoroptimering ingen exakt vetenskap och ingen förutom möjligtvis hjärnorna bakom Google kan bedöma hur lång tid det tar innan ditt arbete låter sig märkas. Exakt hur många dagar det tar från att du lägger in en länk till att länken påverkar sökresultatet är därför svårt att uppskatta. Dessutom är sällan resultaten förutsägbara, framförallt inte på kort sikt. Det är exempelvis relativt vanligt att sidor som sökmotoroptimeras hårt till en början sjunker i sökresultatet för att någon dag, vecka eller till och med månad senare göra ett kraftigt skutt uppåt i resultatlistan.

I vissa fall försvinner till och med den länkande sidan helt och hållet från sökresultatet, detta gäller övervägande för helt färska webbplatser, men också äldre mer etablerade sidor kan ibland tillfälligt försvinna bort från sökregistret för att en tid senare dyka upp i resultatlistan igen.

Ha is i magen och vänta med att utvärdera resultatet

Sökmotoroptimering tar tid

En stor del av tiden bör du sitta snällt och vänta

Hur lång tid det tar innan en optimeringskampanj fått fullt genomslag varierar kraftigt, det gäller därför att vänta och låta sökmotoroptimeringen få tid att verka. Risken är annars att man drar fullständigt felaktiga slutsatser.

Att det kan kännas stressande att se hur ens webbplats faller i resultatet, är fullt naturligt, men vad man bör ha klart för sig är att detta inte är speciellt ovanligt.  Google ofta låter olika sidor hoppa upp och ner i resultatet innan de stabiliserar sig igen. Detta händer relativt ofta efter de att en sida fått ett stort antal nya länkar riktade mot sig. Ha därför is i magen och låt det gå ytterligare ett antal dagar innan du börjar utvärdera resultatet av optimeringskampanjen.  Först efter några månader efter kan du på allvar bedöma resultatet av ditt arbete.

Ett annat skäl till att avvakta med att utvärdera resultatet är att Google då och då kör speciella större uppdateringar som Google Panda och Penguin. Huruvida din optimeringskampanj ”tål” dessa uppdateringar vet du först efter att de körts.

Faran med att stressa

Den uppenbara risken att stressa fram märkbara resultat, är att din sida riskerar att hamna i något av Googles ökända filter. Medveten manipulation av sökresultatet med spam-metoder är något som Google inte ser mellan fingrarna med.  Hamnar man i filtret pga. artificiellt länkbygge är risken stor att din sida inte kommer att synas i toppen på ett bra tag.

Dessutom kan du bli tvungen att avvisa länkar med Disawov Links, vilket både innebär mycket onödigt extra arbete samt att du riskerar att förlora många värdefulla inlänkar till din webbplats i samband med utrensningen.

Ett annat skäl till varför du gör klokt i att låta sökmotoroptimering få ta tid, är att du då får en ökad förståelse för orsak och verkan. Att lära sig förstå vilken förändring som ger vad, anser många sökmotoroptimerare är nyckel till framgång och en nödvändighet om man vill lära sig förstå hur Google fungerar.

Testar att slå på nofollow för alla kommentarer

En vanlig åsikt bland de som sysslar med sökmotoroptimering, är att länkattributet har stor betydelse för hur din webbplats kommer att prestera i Google-söket. Det huvudsakliga attributvalet du har att göra är om en länk skall vara follow eller nofollow, där den förstnämnda skickar vidare länkkraft emedan den senare enbart skickar vidare trafik (åtminstone i teorin).

nofollow Google rekommenderar att du använder dig av nofollow attributet på alla länkar som du inte är bredd att ta ansvar för. Eftersom sajtägaren i regel inte kan gå i godo för de länkar som inkluderas i kommentarer, använder sig merparten av alla blogg- och sajtägare av nofollow i kommentatorsfältet.

Som de flesta av er förmodligen känner till vid det här laget, har jag använt mig av pluginet NoFollow Free och dofollow-länkar sedan 2011. På det stora hela har det fungerat bra att låta alla länkar i kommenterar skicka vidare länkkraft, men nu tycker jag trots allt att det är läge att prova att slå på nofollow igen för att se om det ger något mätbart resultat i sökresultatet.

En anledning till att jag väljer att prova detta nu, är att det ändå lämnas ytterst få kommentarer på min webbplats och det fåtal som skrivs tycks allt mer gå ut på att bara få en länk till någon MFA-sajt.  Självfallet kommer jag att rapportera om förändringen ger någon positiv/negativ effektiv för hemsidans ranking.

Viktiga egenskaper en bra sökmotoroptimerare bör ha

Detta är lätt att luras att tro att sökmotoroptimering är ett enkelt arbete som vem som helst kan klara av att göra. För även om det i sig inte är det speciellt svårt att strukturera innehåll, bygga länkar och optimera texter när man väl vet hur man skall göra detta – så är vägen dit ofta långa och dessutom under ständig förändring.

det krävs en del för att ta dig igenom labyrinten och lyckas som sökmotoroptimerareAtt arbeta som sökmotoroptimerare är lite som att ständigt befinna sig i en labyrint på jakt efter nya sanningar och där det slutgiltiga målet många gånger förblir fördolt ända in i det sista. Resultatet syns därför sällan omedelbart, istället tar det ofta lång tid innan det ihärdiga sökmotoroptimeringsarbetet verkligen märks på allvar.

Precis som alla former av jobb ställer vissa specifika krav på utövaren, måste också den som jobbar med sökmotoroptimering besitta vissa egenskaper för att lyckas väl. Här är några av viktiga förmågor som sökmotoroptimerare behöver för att lyckas väl med sitt arbete:

Kunskap

Optimeringsarbete som utförs helt utan kunskap och kännedom om hur Google fungerar, är förmodligen bättre ogjort. Goda kunskaper är ett måste för att lyckas inom i stort sett alla branscher – detta gäller även för sökmotoroptimering.  Optimerare måste behärska både on-page och off-page arbetet.

Socialförmåga

Människan är i grunden ett socialt djur. Vi behöver varandra för att lyckas och för att utvecklas. Att knyta kontakter och skapa samarbeten med andra är en viktig pusselbit för alla som vill göra sig ett namn inom sökmotoroptimeringsbranschen.

Ihärdighet

Understundom kan sökoptimeringsarbetet kännas hopplöst, lönlöst och nästan meningslöst. Att drabbas av bakslag eller att känna sig besviken över hur Google ”väljer” att ranka olika sidor, är vardag för alla som sysslar med sökmotoroptimering.  Men det är vid dessa tillfällen, dessa prövningar som det är viktigt att kunna plocka fram en gnutta ihärdighet som gör att man håller ut och kämpar vidare.

Noggranhet

Sökmotoroptimering handlar väldigt ofta om mycket små detaljer som gör stora skillnader. Två i de närmaste identiska sidor, kan alltjämt gå två vitt skilda öden tillmötes i SERPen.  Har man missat att skriva in alla titlar eller sätta ordentliga rubriker kanske sidan aldrig når sin fulla potential.

Effektivitet

Det är viktigt att ha förmågan att kunna prioritera vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Som sökmotoroptimerare kan det ibland kännas som om allt måste/bör göras på en och samma gång. Man behöver skriva nytt material, bygga nya länkar och samtidigt noga analysera resultaten samtidigt måste också resultat uppnås och helst så fort som möjligt. Att arbeta med sökmotoroptimering effektivt är därför allt annat än lätt, men tiden är något som begränsar alla verksamheter och som gör att ett visst mått av effektivitet måste till.

Erfarenhet

Mycken erfarenhet är generellt en stor tillgång för sökmotoroptimerare. Även om arbetet är under ständig förändring så ger erfarenhet en ovärderlig tillit till den egna förmågan. Har man lyckats en gång, finns det inte någon anledning att man inte skulle kunna lyckas igen.

Vilken egenskap tycker du är viktigast för att lyckas som sökmotoroptimerare?

Eftersom jag själv inte arbetar professionellt som sökmotorkonsult eller motsvarande, tycker jag de skulle vara intressant att höra vad ni andra som sysslar med sökmotoroptimering till vardags eller på hobbybasis anser om de egenskaper jag listat.

Vilken egenskap av de som listas ovan är viktigast för att lyckas som sökmotoroptimerare?

Besvara frågan genom att delta i enkäten som du finner högt upp i högerspalten ->

Kanske saknas det någon förmåga som du anser är än viktigare, kommentera så lägger jag till den också!

Betala endast för uppnått resultat – SEO

Sökmotoroptimering kan vara ett ord som ger många en tankeställare. Alla vet vad en sökmotor är för något, men få har koll på optimering. För en som jobbar med SEO vet vad som krävs för att hamna på bra placeringar i sökresultaten. Men för en som inte vet kan det vara väldigt svårt för en att förstå. Företaget Webbdo intruducerar resultatbaserad sökmotoroptimering för alla som vill tjäna mer pengar. Detta är en trygghet för alla som vill köpa SEO till sitt företag. För man betalar endast för resultat! Är du verksam inom en viss bransch och vill synas i topp 10 på relaterade sökord så kan Webbdo fixa det. Du betalar en fast summa varje dag när din hemsida befinner sig någon stans på plats 1-10. Innan dess betalar du inget. Detta är en bra deal för dig då du vet att resultatet är uppnått när du betalar.

Vad kostar sökmotoroptimering?

Google listar endast 10 placeringar på sin första sida. Och du som kund betalar endast när du syns där. Konkurrensen är olika beroende på bransch och därför är också priset varierande. Men det absolut längsta du som kund kan behövas betala är från 9 kr/dag. Detta är en fast summa som du endast betalar om du syns någon stans mellan 1-10 placering på en sökfras/sökord. Din sidan kan sen få hur många klick/besökare som helst, du betalar inte mer för det. Med fast pris på SEO så får du en säkerhet. Är du intresserad av denna typen av marknadsföring tycker jag att du ska fråga efter en offert av Webbdo. Det kostar inget och du väljer själv efter om det är något för dig efter att du läst igenom offerten.Webbdo erbjuder dig sökmotoroptimering för så lite som 9 kronor per månad

Gratis länkar för effektiv sökmotoroptimering

Få fart på ditt sökmotoroptimerande i höstmörkret. Att skriva artiklar är en relativt säker sökmotoroptimeringsmetod med bra resultat. Under november månad är alla skrivkunniga välkomna att skicka in artiklar till sidan faktatexter.se.  Alla länkar från sidan kommer vara dofollow och ligga kvar så länge sidan finns kvar. Länkarna kommer med andra ord hjälpa din sida att klättra i sökresultatet.

Om faktatexter.se

Välskrivna artiklar kan hjälpa dig klättra snabbt i Googles sökresultat

Artikelsidan är en av mina första projekt på internet och det är också den av mina sidor som innehåller mest textmassa.  Sedan starten har sidan haft omkring 200 000 besökare.

De senaste månaderna har jag inte riktigt hunnit med att uppdatera sidan, men ändå är besökarantalet faktiskt ganska högt. Sidan har omkring 500 unika besökare varje dag vilket är bra, med tanke på hur pass sällan sidan uppdateras.

Fram till nu har jag inte tillåtit någon annan att publicera texter på sajten, men tänkte att om det är några av er läsare som har ett par välskrivna faktatexter på lager, så kan min sajt få lite välbehövliga uppdateringar samtidigt som ni får ett par fina länkar. En win-win kan man säga.

För att få din text publicera på faktatexter.se behöver du leva upp till följande:

  • Skriva unika texter med fokus på faktainnehåll.
  • Använd ett bra språk, läs igenom artikeln innan du skickar den till mig.
  • Inga texter om gambling, pryamidspel, sex eller andra kontroversiella ämnen accepteras.
  • 300 ord ger dig 1 länk och 400 ord ger dig 2 länkar.
  • Skicka din text till netkontakter at hotmail.com för publicering.

*OBS! Undermåliga och icke-unika texter kommer raderas utan notis.

Till dig som aldrig tidigare använt artikelkataloger för sökmotoroptimering

Artikelkataloger skiljer sig inte nämnvärt från bloggar och andra hemsidor. En skillnad är att många kataloger i första hand används för att bygga länkar till andra sidor.

Fördelen med att publicera texter på artikelsajter är att de ofta innehåller mycket unik textmassa och eftersom Google älskar unikt material, kan artiklar publicerade på dessa sidor många gånger ranka oväntat bra.

Den främsta nackdelen med artikelkataloger är att de ofta innehåller väldigt många utlänkar, vilket gör att länken ofta saknar råstyrka. Dessutom publiceras ofta artiklar väldigt tätt på denna typ av sida vilket gör att din artikel snabbt faller bort från förstasidan och länkarnas kraft försvagas ytterligare.

Personligen anser jag ändå att länkar från artikelsidor ingalunda är värdelösa, tvärtom kan de vara ytterst användbara. Men som alltid (inte minst sedan Pingvinen) är det viktigt att variera ankartexterna och inte länka allt för girigt och ensidigt.