Sökmotoroptimering påverkar inte bara sökresultatet

För att synas i sökmotorer på internet räcker det många gånger inte bara med att skriva bra och intressant. I de flesta fall, behöver man även optimera text och innehåll så att sökmotorer lättare kan upptäcka de delar av innehållet som är mest relevant. Sökmotoroptimering kallas den metod som används för att öka en sidas eller en webbplats sökbarhet och därmed även dess relevans i sökresultatet.

Att sökmotoroptimering används av såväl privatpersoner som företag är inget nytt, under många långa år har sökmotoroptimerare använt olika former av SEO (Search engine optimization) för att förbättra de egna webbsidornas synlighet online samt hjälpt företag att synas på nätet. Övervägande används sökmotoroptimering för att göra bra sidor tillgängliga för en bredare läs- eller kundkrets. Så långt allt väl och alla parter är glada och lyckliga.

Problemet är bara att sökmotoroptimering mycket väl skulle kunna användas i motsatt syfte. Professionella sökmotoroptimerare besitter idag en enorm makt. Denne har makt att helt eller delvis kontrollera vilken information som människor kommer mötas av då man googlar en viss mening eller fras. Potentiellt skulle sökmotoroptimering kunna användas i utpressningssyfte alternativt för att skada fiender eller personer som man ogillar. Att mucka gräl med sökmotoroptimerare kan bli kostsamt, om du tvivlar på detta rekommenderar jag dig att läs denna text.

Google är folkets domstol och sökmotoroptimerare dess domare

En populär trend bland sökmotoroptimerare och entreprenörer har länge varit att hänga ut oseriösa aktörer som inte sköter sina förehavanden.  Här sågas t.ex. ett företag som heter annonskonsulterna. Det finns även mängder av artiklar och recensioner på nätet, där företag inte nödvändigt vis hängs ut men ifrågasätts som den här texten om Göta Energi.

Det finns ingen anledning att betvivla att uppsåtet bakom denna typ av texter varit gott, och effekterna av dessa kampanjer har sannolikt varit märkbara för bluff-företag och lurendrejare. Många privatpersoner är säkerligen även tacksamma för att dessa skurkaktiga karaktärer hängs ut offentligt, inte minst eftersom man då som konsument kan undvika att själv bli lurad.

Samtidigt måste man vara medveten om att det ur ett samhällsperspektiv är ytterst problematiskt att enskilda individer med hjälp av sökmotoroptimering kan föra fram sitt budskap och på egen hand agera domstol på internet. I de flesta fall kan säkert dessa domar rättfärdig-göras, men det är inte de som är min poäng, utan snarare hur framväxten av en slags ”elektronisk grannsamverkan” påverkar vårt samhälle i stort. Kanske bör denna debatt tas redan nu, eftersom det sannolikt bara är en tidsfråga innan regelrätta smutskastningskampanjer börjar bedrivas på internet.

Sökmotoroptimering både svärd och sköld

Ironiskt nog, kan sökmotoroptimering användas både som ett redskap för den som potentiellt önskar förtala, eller hänga ut en organisation eller privatperson, och som medicin mot eventuella smutskastningskampanjer. Redan nu finns det sökmotoroptimeringsföretag som erbjuder Google-städning, exempelvis Get Global AB. Google-städning innebär att man hjälper till att ”plocka bort” träffar från sökresultatet. Denna typ av verksamhet kan komma att bli allt mer efterfrågad i framtiden. I synnerhet om relativt ocensurerade sökmotorer likt Google, även fortsättningsvis används för informationssökning, bakgrundskontroll och faktagranskning.

4 kommentarer

  1. Jag tror de flesta seo-bolagen erbjuder googlestädning bara det att de inte annonserar om det. Överlag är det nog dyrt dock eftersom man måste försöka trycka upp många träffar på förstasidan för att få bort en irriterande träff.

    • admin

      februari 28, 2012 kl 11:12 f m

      Tror du har helt rätt. Får erkänna att jag faktiskt inte har särskilt bra koll på hur ”google-städning” går till och hur väl det faktiskt fungerar. Tänker mig att en del träffar kan vara mer eller mindre omöjligt att få bort, med enbart sökmotoroptimering som rengöringsmedel.

  2. Intressant analys. Jag skulle betrakta sökoptimerarna som domstolens advokater. De kämpar ofta mot varandra, du kan både hata och älska dem (beroende på vilken sida du står på). Du kan anlita dem som legoknektar och allt de gör är inte av godo.

    Och framförallt: Du har stor fördel av att anlita de bästa.

    • admin

      februari 28, 2012 kl 10:21 e m

      Tack för din kommentar Tore! Kan nog hålla med dig om att advokater är mer vad sökmotoroptimerare är. Domare kan ju egentligen ingen annan vara än självaste Google (fast G är kanske lagen eller Gud om man så vill).

      För att åter bli lite seriös, så tycker jag du beskriver väldigt väl hur en sida av sökmotoroptimeringens verklighet verkligen ter sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*