En vanlig åsikt bland de som sysslar med sökmotoroptimering, är att länkattributet har stor betydelse för hur din webbplats kommer att prestera i Google-söket. Det huvudsakliga attributvalet du har att göra är om en länk skall vara follow eller nofollow, där den förstnämnda skickar vidare länkkraft emedan den senare enbart skickar vidare trafik (åtminstone i teorin).

nofollow Google rekommenderar att du använder dig av nofollow attributet på alla länkar som du inte är bredd att ta ansvar för. Eftersom sajtägaren i regel inte kan gå i godo för de länkar som inkluderas i kommentarer, använder sig merparten av alla blogg- och sajtägare av nofollow i kommentatorsfältet.

Som de flesta av er förmodligen känner till vid det här laget, har jag använt mig av pluginet NoFollow Free och dofollow-länkar sedan 2011. På det stora hela har det fungerat bra att låta alla länkar i kommenterar skicka vidare länkkraft, men nu tycker jag trots allt att det är läge att prova att slå på nofollow igen för att se om det ger något mätbart resultat i sökresultatet.

En anledning till att jag väljer att prova detta nu, är att det ändå lämnas ytterst få kommentarer på min webbplats och det fåtal som skrivs tycks allt mer gå ut på att bara få en länk till någon MFA-sajt.  Självfallet kommer jag att rapportera om förändringen ger någon positiv/negativ effektiv för hemsidans ranking.