Utvärdera inte din optimeringskampanj för snabbt

Internet är under ständig förändring. Denna sanning gäller i synnerhet för den som sysslar med internetmarknadsföring där omkastningar kan ske plötsligt och ibland fullständigt oförutsett. Det är därför inte särskilt konstigt att det finns en inbyggd otålighet i princip alla verksamheter på internet. Det ligger således i sakens natur att man i regel vill att sökmotoroptimeringen snabbt skall visa resultat och att effekten av den samma skall visa sig i lönekuvertet strax därefter.  

Men det finns flera problem med att jäkta fram optimeringskampanjen. Först och främst är sökmotoroptimering ingen exakt vetenskap och ingen förutom möjligtvis hjärnorna bakom Google kan bedöma hur lång tid det tar innan ditt arbete låter sig märkas. Exakt hur många dagar det tar från att du lägger in en länk till att länken påverkar sökresultatet är därför svårt att uppskatta. Dessutom är sällan resultaten förutsägbara, framförallt inte på kort sikt. Det är exempelvis relativt vanligt att sidor som sökmotoroptimeras hårt till en början sjunker i sökresultatet för att någon dag, vecka eller till och med månad senare göra ett kraftigt skutt uppåt i resultatlistan.

I vissa fall försvinner till och med den länkande sidan helt och hållet från sökresultatet, detta gäller övervägande för helt färska webbplatser, men också äldre mer etablerade sidor kan ibland tillfälligt försvinna bort från sökregistret för att en tid senare dyka upp i resultatlistan igen.

Ha is i magen och vänta med att utvärdera resultatet

Sökmotoroptimering tar tid

En stor del av tiden bör du sitta snällt och vänta

Hur lång tid det tar innan en optimeringskampanj fått fullt genomslag varierar kraftigt, det gäller därför att vänta och låta sökmotoroptimeringen få tid att verka. Risken är annars att man drar fullständigt felaktiga slutsatser.

Att det kan kännas stressande att se hur ens webbplats faller i resultatet, är fullt naturligt, men vad man bör ha klart för sig är att detta inte är speciellt ovanligt.  Google ofta låter olika sidor hoppa upp och ner i resultatet innan de stabiliserar sig igen. Detta händer relativt ofta efter de att en sida fått ett stort antal nya länkar riktade mot sig. Ha därför is i magen och låt det gå ytterligare ett antal dagar innan du börjar utvärdera resultatet av optimeringskampanjen.  Först efter några månader efter kan du på allvar bedöma resultatet av ditt arbete.

Ett annat skäl till att avvakta med att utvärdera resultatet är att Google då och då kör speciella större uppdateringar som Google Panda och Penguin. Huruvida din optimeringskampanj ”tål” dessa uppdateringar vet du först efter att de körts.

Faran med att stressa

Den uppenbara risken att stressa fram märkbara resultat, är att din sida riskerar att hamna i något av Googles ökända filter. Medveten manipulation av sökresultatet med spam-metoder är något som Google inte ser mellan fingrarna med.  Hamnar man i filtret pga. artificiellt länkbygge är risken stor att din sida inte kommer att synas i toppen på ett bra tag.

Dessutom kan du bli tvungen att avvisa länkar med Disawov Links, vilket både innebär mycket onödigt extra arbete samt att du riskerar att förlora många värdefulla inlänkar till din webbplats i samband med utrensningen.

Ett annat skäl till varför du gör klokt i att låta sökmotoroptimering få ta tid, är att du då får en ökad förståelse för orsak och verkan. Att lära sig förstå vilken förändring som ger vad, anser många sökmotoroptimerare är nyckel till framgång och en nödvändighet om man vill lära sig förstå hur Google fungerar.

2 Comments

  1. Är det veckor eller månader vi pratar om här?:)

    • admin

      december 11, 2013 at 10:02 f m

      Min upplevelse är att det numera kan handla om månader. Har ett par exempel på hemsidor som först legat och segat länge för att sedan plötsligt dyka upp på första sidan.

Kommentera

Your email address will not be published.

*